W
KRAINIE MUZYKI
Poniedziałek-
11.05.2020
Temat: INSTRUMENTY
MUZYCZNE.
Poproście mamę o
przeczytanie wiersza ,, Najlepszy instrument”.
Jest taki instrument na
świecie, dostępny nawet dla dzieci.
Wygrywa wszystkie
melodie najładniej, najłagodniej.
Gdy nutki wpadną do
ucha, on ucha bardzo się słucha.
Bo najgrzeczniejszy
jest przecież, słucha się w zimie i w lecie,
W upał i gdy deszcz
leje, on wtedy nawet się śmieje!
Chodzi wraz z tobą
wszędzie już tak zawsze będzie.
Nawet za złota trzos
nie zniknie – bo to TWÓJ GŁOS.
Więc gdy jest ci
nudno, nie ziewaj.
Pamiętaj o nim-
zaśpiewaj!
On się natychmiast
odezwie i zagra czysto i pewnie.
Opowie ci zaraz
radośnie na przykład o słonku i wiośnie.
Bo lubi i dobrze zna
cię, Twój wierny, dźwięczny przyjaciel.
Odpowiedzcie na pytania:
Co autor nazywa najlepszym instrumentem? Czy każdy z nas ma taki
instrument?
Poznajemy
literkę H h
h-a-r-f-a har- fa
Zobacz
jak wygląda litera i spróbuj napisać ją palcem na dywanie, a
potem po śladzie.
Przygotujcie
niebieskie i czerwone prostokąty( po 5 każdego koloru). Niebieskie
będą oznaczały spółgłoski, a czerwone samogłoski. Przypominam
Wam samogłoski to: o, a, i, u, y, e, spółgłoski to pozostałe
litery. Spróbujcie ułożyć z prostokątów model wyrazu
h
a r f a
oraz
wyrazów: hak Hania haft hulajnoga
Zadania
w kartach pracy:
6-latki-KP4
str.16a i 16b
5-latki-KP4
str.17 a i b
4-latki-KP2
str.35
3-latki-KP2
str.27
Wtorek
– 12.05.2020
Temat:
MAŁA ORKIESTRA
Przypomnijcie
sobie zabawę ruchową do piosenki ,, Głowa, ramiona, kolana,
pięty”.
A
teraz mam dla Was zagadki. Poproście mamę aby Wam przeczytała, a
wy odpowiedzcie.
- Jest to zespół niemały, mogą w nim być skrzypce, a nawet organy.Gdy wszyscy razem zaczynają grać, to aż publiczność chce z foteli wstać.To...(orkiestra)
- Może być dęty, może być i strunowy,Ważne, aby był do gry gotowy.Piękne dźwięki nam wygrywa,I z nim piękna muzyka jest możliwa. To.....( instrument muzyczny).
- Zna go każde w przedszkolu dziecko, zawsze stoiprzed swoją orkiestrą i porusza drewnianą pałeczką.To......(dyrygent).
Po
rozwiązaniu zagadek wskaż ilustrację. Myślę, że już wiecie co
to jest orkiestra?
A
teraz zabawa relaksacyjna, masażyk. Usiądźcie za mamą i
wykonujcie masaż pleców wg czytanej instrukcji.
Idą
słonie (na plecach kładziemy na przemian całe dłonie),
potem
konie (piąstki),
panieneczki
na szpileczkach( palce wskazujące)
z
gryzącymi pieseczkami (szczypanie).
Świeci
słonko (zataczamy dłońmi kółka)
Płynie
rzeczka (rysujemy linię),
Pada
deszczyk (naciskami wszystkimi palcami).
Czujesz
dreszczyk (łaskoczemy).
Zadania
w kartach pracy.
6-latki-
KP4- str.17a i 17b
5-latki-KP4-
str.14a i 14b
Zapraszam
wszystkich do kolorowania.
Środa
– 13.05.2020
Temat:
MUZYKA WOKÓŁ NAS. ROBIMY INSTRUMENTY.
Posłuchajcie
(poproście o przeczytanie wiersza).
,,Muzyka
to coś wspaniałego”
Dźwięki
płyną bardzo leciutko niby fruwające ptaszki na wietrze,
ciekawi
was czego słucham? Właśnie przysłuchuję się orkiestrze.
W
tle brzmią grube trąby. Słychać skrzypce, dzwonki, flety.
Orkiestra
gra coraz głośniej, czuję się podekscytowana.
Dźwięków
jest wokół mnie coraz więcej, chciałabym umieć tak grać sama.
Bo
świat nut jest zaczarowany, muzyka to coś wspaniałego.
Może
wzruszać, albo zachwycać, wzbudzić euforię w sercu każdego.
Odpowiedzcie:
Gdzie była dziewczynka?, Czego słuchała? Jakie instrumenty grały
w orkiestrze?, Jakie emocje może wywołać muzyka?
Czy
rozpoznacie te instrumenty, nazwijcie je, podzielcie nazwy na sylaby
i głoski (dzieci starsze).
Poproście
mamę aby włączyła Wam wybraną muzykę, a może potraficie sami.
A
teraz proponuję Wam wykonanie własnego instrumentu- Gitary z
pudełka po chusteczkach. Potrzebne będą: pudełko po chusteczkach,
plastikowa rurka, nożyczki, 5 gumek recepturek, taśma klejąca i
dwustronna.
Kawałki
taśmy dwustronnej naklejamy równolegle do krótszych boków
pudełka- między krawędzią a dziurą pudełka. Rurkę przecinamy
na pół, aby powstały dwie krótkie i przyklejają na pudełko w
miejsce dwustronnej taśmy. Następnie nakładają gumki tak aby
opierały się o rurki. I nasza gitara gotowa. Spróbujmy zagrać.
Zadania
w kartach pracy.
6-latki-KP4
str.18a i 18b
5-latki-KP4
str.15a i 15b
Czwartek-
14.05.2020
Temat:
MUZYKA OKOLICZNOŚCIOWA.
Ćwiczenia
oddechowe- ,,Co to za dźwięk?”
Stojąc
wydajemy różne dźwięki, przedłużając ich brzmienie. Np.
ffffffffff (wiatr), wwww....(duży owad-bąk), sssssss.....(wąż,
gąska), zzzzzzz....(mucha, komar), szszsz( szum morza).
Porozmawiajcie
z mamą na temat muzyki. Mamy różne rodzaje muzyki: pop, dance,
rock, hip-hop, classic, disco polo, muzyka filmowa. Muzyka
okolicznościowa to muzyka na różnego rodzaju imprezy
okolicznościowe np. wesela, urodziny, sylwester, koncerty plenerowe.
Muzyka towarzyszy nam wszędzie. Zapytajcie jaką muzykę lubi mama,
gdzie można pójść posłuchać muzyki?
Obejrzyjcie
obrazki. Porozmawiajcie o nich z mamą.
Poproście
o przeczytanie wiersza ,,Muzyka”
Muzyka
to deszcz nut co nagle z nieba spada.
Muzyka
to melodia co sama się układa.
Muzyka
to są nuty po domu rozsypane
To
nocy wielka cisza i ptasi śpiew nad ranem.
Muzyka
mieszka wszędzie, melodię swoją gra,
Skup
się a usłyszysz jak piękne dźwięki ma.
Po
wysłuchaniu wiersza zabierzcie kartkę i farby, spróbujcie
namalować muzykę.
Zadania
w kartach pracy.
6-latki-KP4
str.19a i 19b
5-latki-KP4
str.16a i 16b
Piątek-
15.05.2020
Temat:
JAK DBAĆ O SŁUCH, JAK RADZIĆ SOBIE Z HAŁASEM.
Zabawa
dydaktyczna-,, Co to za dźwięk?”( zadaniem dzieci jest odgadnąć,
co to za dźwięk). Dziecko zamyka oczy,a mama wykonuje dźwięki np.
zamyka drzwi, stawia kubek na stole, szeleści kartką, przelewa wodę
z kubka do kubka, gwiżdże na gwizdku, itp. Które z tych dźwięków
były dla ciebie przyjemne, a które nie. Dlaczego hałas szkodzi
naszemu zdrowiu?
Poproście
o przeczytanie opowiadania o przygodach bliźniaków.
,,
Hałasowanie”
Kuba
i Buba musieli przyznać, że pan Waldemar, przyjaciel babci, to
bardzo kulturalny pan. Do tego stopnia, że czasami wręcz wstydził
się chodzić z naszymi bliźniakami po mieście- i to tylko dlatego,
że naszła je ochota pobić się i powyzywać. Ale któregoś razu
to narobił chłopcom takiego wstydu- i to w muzeum!
- Jak tam w szkole?! - ryknął, przed kasą muzeum.
Kuba
i Buba aż podskoczyli z wrażenia. Babcia Przygryzła wargi i
dyskretnie rozejrzała się dookoła. Pani bileterka, ogłuszona
doniosłym głosem pana Waldemara, przetykała sobie ucho.
-Nadal
macie najwięcej uwag w całej klasie?!- ryczał Pan Waldemar.
- Nie martwcie się, za moich czasów kazano klęczeć na grochu!...Może dlatego mam teraz takie powykręcane kolana!...
Pani
bileterka skręcała kulki z papieru – zamierzała wepchnąć je
sobie w uszy.
Dlaczego
pan Waldemar tak hałasuje?- szepnął Kuba, zerkając na babcię,
zawsze był taki kulturalny...
-Chyba
wyczerpały się baterie w jego aparacie słuchowym- westchnęła
babcia.
-To
pan Waldemar jest kulturalny na baterie?- zdziwił się Buba.
Ale
babcia nie zdążyła odpowiedzieć, bo Pan Waldemar podszedł
właśnie do kasy- no i trzeba było zająć się zemdloną
bileterką.
Porozmawiajcie.
Dokąd wybrali się chłopcy? Kto im towarzyszył? Dlaczego Pan
Waldemar tak głośno mówił? Czy to jest kulturalne zachowanie, gdy
mówimy bardzo głośno w publicznych miejscach?
A
teraz pobawmy się sylabami, układajmy wyrazy z literą ,,h”.
Układamy sylaby łącząc literę z samogłoskami, potem wyrazy
rozpoczynające się literą. Np.
ha-
mak hu- ba He- lena hi- popotam hy- cel
Można
wykonać rysunki do wyrazów.
To jest ucho dzięki któremu słyszymy. Może spróbujecie wykonać model z plasteliny. Dotknijcie swoich uszu, to czego dotykacie to część zewnętrzna. Duża część aparatu słuchowego znajduje się w środku głowy - to ucho wewnętrzne.
Po
pracy zapraszam Was na zabawy na świeżym powietrzu albo spacer do
lasu posłuchać śpiewu ptaków.
Zadania
w kartach pracy
6-latki-KP4
str.19a i 19b oraz str. 20a i 20b
5latki-KP4
str.18a i 18b
4-latki-KP2
str36
3-latki-KP2 str.28
3-latki-KP2 str.28
Zachęcam
do wykonywania ćwiczeń w dodatkowych książeczkach.
Miłej
pracy i zabawy. Pozdrawiam Wasza Pani
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz