TEMAT TYGODNIA: ZWIERZĘTA DUŻE I
MAŁE
Poniedziałek- 8.06.2020
Temat: ZWIERZĘTA Z CAŁEGO ŚWIATA.
Zapraszam do ćwiczeń artykulacyjnych
Wiecie, że na świecie żyją rózne zwierzęta. Są takie co pełzają, latają, biegają i pływają.
Obejrzyjcie ilustracje
Poproście mamę o przeczytanie
opowiadania ,,Zwierzęta małe i duże”
- Osa! - Ada zaczęła nerwowo machać rękami, żeby odgonić owada.
- To nie jest osa, tylko pszczoła- stwierdziła spokojnie babcia.- Przestań machać to spokojnie odleci i nic ci nie zrobi. A jak machasz, to może ją tylko zdenerwować. Pomyśli, że chceszjej zrobić krzywdę.
- Skąd wiesz, babciu, że to pszczoła? - spytała Ada.
- Mój tata był pszczelarzem, a teraz mój brat, Stanisław, również zajmuje się pszczelarstwem.
Całe dzieciństwo mieszkaliśmy z
pszczołami. Osy są dłuższe i jaśniejsze od pszczół. Pszczółki
są
grubiutkie i ciemne. Mają też
więcej brązowych włosków. Pewnie szukała tutaj pyłku kwiatów.
Pszczoły rzadko kogoś żądlą bez powodu, to bardzo pożyteczne
owady.
- Wiem babciu, robią miód – stwierdziła Ada.
- Tak, aniołku. - Babcia czasem w ten miły sposób zwracała się do Ady. - Pszczoły wytwarzają miód z pyłku kwiatów. Muszą się dużo napracować, żeby zebrać zapasy. Jeden
słoiczek miodu to praca setek
pszczół.
- Babciu, a skąd pszczoły wiedzą, dokąd mają lecieć po ten pyłek, z którego robią miód- spytał Adam. Przecież nie potrafią mówić. Nie mogą spytać o drogę, nie mają też map ani nawigacji.
- Pszczoły wylatują z ula na zwiad. Jeśli któraś z nich znajdzie pole pełne smakowitego pyłku
kwiatowego, na przykład kwitnącego
rzepaku, lub aleję lip, wówczas zbiera pyłek i wraca do ula.
Na miejscu informuje pozostałe
pszczoły w ich specjalnym, tajemniczym języku.
- W tajemniczym języku? - zdziwił się Adam.
- Tak- przytaknęła babcia. - Pszczółka tańczy i w ten sposób pokazuje innym, którędy lecieć na pole obfite w pyłek, jak jest daleko i jakie znaki wskażą właściwą drogę.
- Tańczy?- powtórzyła Ada.
- Tak jest, macha skrzydełkami, wykonuje specjalne kroki i to jest tajemnicza mowa pszczół.
Inne się przyglądają, a potem,żeby
zapamiętać trasę, naśladują ruchy mądrej przewodniczki. I już
za kilka chwil pole jest pełne pszczół, które zbierają pyłek.
Pszczoły przenoszą pyłek z kwiatka na kwiatek i w ten sposób
zapylają kwiaty, a te potem mogą zmienić się w owoce.
- A przy okazji z pyłku powstaje miód- dodała Ada.
- Znakomicie – pochwaliła ją babcia.
- Pszczoła jest takiego samego koloru jak żyrafa- stwierdził Adam.
- Czy żyrafy też zapylają kwiaty?- chłopiec wskazał fotografię, na której długi język żyrafy dotykał liści na wysokim drzewie.
- Nie, syneczku- odpowiedziała babcia. Żyrafy jedzą liście. Muszą szybko obgryźć akacji,gdyż ta roślina potrafi ostrzegać inne przed intruzem.
- Babciu w jaki sposób akacje ostrzegają się? - spytała Ada.
- Po kilku minutach obgryzania sok w liściach robi się gorzki i przestaje żyrafom smakować. Dzięki temu akacja traci tylko trochę liści.
- Bardzo mądre te akacje- stwierdziła Ada.
- Ciekawe, czy są na świecie jeszcze inne zwierzęta w podobnym kolorze jak pszczoły i żyrafy- zamyślił się Adam. Poszukajcie zwierząt podobnych kolorem do pszczół, czyli żółto-pomarańczowo-brązowych- zarządziła babcia. Poprosiła Adama o przyniesienie kilku
książek. Po chwili na stole
pojawiły się zdjęcia tygrysa, szerszenia, kota domowego, psa,
konia i
kameleona. Kolor zwierzęcia to
inaczej umaszczenie. Hodowcy koni nazywają
w ciekawy sposób różne kolory czyli umaszczenia tych zwierząt.
Adam wstał i przyniósł kolejną książkę, tym razem z
fotografiami koni. Naucz nas babciu maści koni- zaproponował Adam i
wskazał palcem jasnobrązowego konia z ciemnobrązową grzywą.
- To koń gniady- odpowiedziała babcia.
A teraz wskazał na szarobiałego
konia w czarnobrązowe ciapki.
- To jest maść tarantowata.
Adam wskazał czarnego konia – to
koń kary- odpowiedziała babcia. Ma granatowy połysk, więc mówi
się o nim kruczy, bo ma umaszczenie podobne do tego ptaka. U koni
mówimy o umaszczeniu, u ptaków- o upierzeniu.
- A kruki, babciu, co to za ptaki?- spytał Adam.
Kruki żyją bardzo długo. Najstarszy
żył w Londynie, miał 44 lata. Kruki łączą się w pary na całe
życie. Jedzą wszystko, co im do dzioba wpadnie.
-Super, znamy już umaszczenia koni,
zwyczaje pszczół i żyraf oraz kruków- uzupełniła Ada.
- Proponuję małe powtórzenie. Wydrukuję rysunki koni, a wy je pokolorujecie zgodnie z poznanym umaszczeniem.
- Super!- ucieszyły się dzieci.
Po wysłuchaniu opowiadania spróbujcie
odpowiedzieć na pytania: O jakich zwierzętach opowiadała babcia?,
Czym różni się pszczoła od osy ?, Skąd wiedzą gdzie mają
lecieć po pyłek kwiatowy?, Jakie inne zwierzęta mają kolory
podobne do pszczół?.
Zapraszam do zabawy
ruchowej-,,Pszczółki”- naśladujemy bzyczenie, lot pszczół,
zataczanie kół, siadanie na kwiatku. Powtarzamy kilka razy, możemy
bawić się na dworze.
Jak wygląda znak odejmowania , to znak
- spróbujcie napisać go w powietrzu a potem palcem na piasku.
A teraz wykonajcie zadania
Zadanie 1. Na podwórku spotkały się
4 ptaki. Wyszła gospodyni, która je wystraszyła, 2 z nich
odfrunęły. Ile ptaków pozostało na podwórku? Zapiszcie
działanie. Przykład
4
– 2 = 2
Odpowiedź: Na podwórku pozostały 2
ptaki.
Zadanie 2. Na drzewie siedziało 6
wróbli, po chwili 3 odfrunęły. Ile wróbli pozostało na drzewie?
Zadania w kartach pracy
6-latki-KP 4 str.34a i 34b
5-latki-KP4 str.28a i 28b
4-latki-KP2 str.43
3-latki-KP2 str.35
Wtorek- 9.06.2020
Temat: Z WIZYTĄ W ZOO.
Przypomnijcie sobie wycieczkę do zoo.
Byliśmy we Wrocławiu i w Borysewie. Oto ilustracja, nazwijcie
zwierzęta żyjące w zoo.
A teraz zagadki- jakie to zwierzę?
Ma futerko, w wodzie pływa, a to wcale
nie jest ryba. To....
Mieszka w zoo zwierzak duży, chyba z
tysiąc kilo waży
Paszczą kłapie niby bramą i wciąż
nudzi się tak samo. To......
Choć ma torbę nie jest listonoszem.
W swej torbie na brzuchu własne dzieci
nosi. To........
Jest królem, lecz nie w koronie,
Ma grzywę lecz nie jest koniem.
To.........
Co to za ptak na sośnie dziobem stuka
i puka,
Czy może on szkodnika pod korą drzewa
szuka? To.......
A teraz masażyk w parach do fragmentu
wiersza- jedna osoba leży na brzuchu, druga wykonuje masaż pleców.
Tu w zoo zawsze jest wesoło(
masujemy plecy całą dłonią)
Tutaj małpki skaczą wkoło(
naśladujemy ręką skoki po okręgu)
Tutaj ciężko chodzą słonie(
naciskamy płaskimi dłońmi)
Biegną zebry niczym konie(lekko
stukamy pięściami)
Żółwie wolno ścieżką
człapią(powoli przykładamy płaskie dłonie)
W wodzie złote rybki chlapią(
muskamy raz jedną, raz drugą ręką).
Zapraszam do zabawy przy piosence
,,Zabawkowe zoo” (piosenkę można znaleźć na yuotube).
Zabawa matematyczna-,, Bilety do zoo”.
Adam chce kupić bilet do zoo dla
siebie i dla taty. Bilet dla dorosłego kosztuje 6 zł, a dla dziecka
4 zł. Ile zapłaci Adam za bilety? Jakimi monetami może zapłacić
za swój bilet, a jakimi za bilet taty?
Adam zaprosił do zoo siostrę Adę.
Ile zapłaci za bilety? Jakich monet może użyć?
Zadania w kartach pracy
6-latki-KP4 str.35a i 35b
5-latki-KP4 str.30a i 30b
4-latki-KP2 str.44
3-latki-KP2 str.36
Zadanie dodatkowe- kolorowanka
Środa- 10.06.2020
Temat: ŚWIAT ZWIERZĄT W POLSCE.
Obejrzyjcie ilustrację, myślę, że to Was zaciekawi. Oto mapa zwierząt występujacych w Polsce
A to zwierzęta i ich tropy.
Poproście o przeczytanie wiersza
,,Tylko raz”
Chcą żyć jak i ty żyjesz,
Wszystkie na świecie
zwierzęta-
I mrówki, i żaby, i żmije,
I pszczoła wiecznie zajęta.
I paź królowej – motyl
Niech fruwa tęczowozłoty,
I ślimak środkiem dróżki
Niech pełznie, wystawia
różki...
Przypatrz się z bliska
dżdżownicy,
Biedronce, jak kropki liczy,
Jaskółce, jak gniazdko
kleci
Jak pająk rozsnuwa sieci.
Niech skacze pasikonik,
Niech świerszczyk w trawie
dzwoni...
Dla nich kwitnie łąka, dla
nich rośnie las.
JAK I TY -żyją tylko raz.
O jakich zwierzętach jest mowa? Gdzie
można je spotkać? Co jest ich wspólnym marzeniem?
Układamy nazwy zwierząt z liter
alfabetu, które widzicie na obrazkach. Dzieci starsze wymienią głoskę na początku i na końcu wyrazu.
6-latki-KP4 str.36a i36b
5-latki-KP4 str.29a i 31a i 31b
4-latki- KP2 str.45
Piątek-12.06.2020
Temat: KTO MIESZKA W LESIE, GROŹNI
MIESZKAŃCY LASU.
Poproście o przeczytanie fragmentu
opowiadania ,,Basia i wyprawa do lasu”
Chrup, chrup!- pod stopami zachrzęściły
im szyszki.
- Zaraz poszukamy twoich kuzynów- szepnęła Basia do siedzącego w koszu Miśka.
- Coś ty, w tym lesie nie ma niedźwiedzi- powiedział Janek.
- A wilki?- Basia przysunęła się do niego bliżej. - Myślisz, że tu są wilki?
- Nie wiem. Antek mówił, że jak był w górach, to słyszał wycie, ale wcale się nie bał. Janek umilkł i Basia usłyszała bicie swego serca. Łup, łup!-waliło jak oszalałe. Po chwili usłyszała jeszcze szum wiatru w gałęziach, trzask pękających gałązek i szelest spadających liści. I jeszcze świergocące ptaki- tirit, tirit!
A gdzieś dalej w lesie rozległ
się rytmiczny stukot: łup, łup, łup!
- Słyszycie dzięcioła? - spytała mama, która nadeszła ścieżką od strony parkingu. Basia aż podskoczyła na dźwięk jej głosu.- Jest tam- wskazała między drzewa. Wysoko na suchej sośnie siedział biało-czarny ptak z czerwonym łebkiem i walił w pień dziobem.
- Po co on to robi? Nie boli go od tego głowa? - wyszeptała Basia.
- Wyławia robale- wyjaśnił jej Janek.
- Nie robale, tylko owady- poprawiła go mama.Myślę, że często bywacie w lesie i wiecie jak należy się zachowywać jest to bardzo wazne zarówno dla was jak i dla zwierząt tam żyjących.
W lasach mieszkają różne zwierzęta.
Są zwierzęta roślinożerne i drapieżniki. Do zwierząt
roślinożernych zaliczamy: sarnę, dzika, jelenia, zająca i
wiewiórkę. Drapieżnikami są: wilk, lis, kuna, borsuk i sowa.
Dzikie zwierzęta atakują ludzi w sytuacjach zagrożenia.
Zwierzęta, które dobrze znacie.
Zwierzęta, które dobrze znacie.
Połączcie sylaby i odczytajcie nazwy
zwierząt żyjących w lesie:
sar
– na, je- leń, za- jąc, dzik, wie-wiór-ka
wilk, ku-na, lis, bor-suk, so-wa
Pies jest przyjacielem człowieka- jeżeli macie psa zapytajcie
rodziców jakiej jest rasy, wyjdźcie na podwórko i jeżeli jest to
możliwe pobawcie się z nim. Jakich zasad należy przestrzegać
podczas zabaw z psem oraz spotkania z nieznajomym zwierzęciem? Czy
wszystkie psy są przyjazne? Czy można pogłaskać nieznanego psa?
Czy należy uciekać przed psem? W jakich sytuacjach psy bywają
groźne? Porozmawiajcie z rodzicami.
Gdy
pies zamierza zaatakować, to warczy, jeży sierść, ma uniesiony
ogon. Wtedy nie należy uciekać, krzyczeć, trzeba skulić się,
przyjąć pozycję żółwia, wezwać pomoc.
A KIEDY JUŻ SPOTKACIE NIEZNAJOMEGO PSA PAMIĘTAJCIE!!!
- NIEZNAJOME PSY MOŻNA GŁASKAĆ TYLKO ZA ZGODĄ WŁAŚCICIELA
- NIGDY NIE DOTYKAJ NIEZNAJOMEGO PSA PRZEZ OGRODZENIE
- NIE UCIEKAJ, NIE BIEGAJ,
- JEŚLI MOŻESZ IDŹ SPOKOJNIE, POWOLI, SPRÓBUJ WEZWAĆ POMOC,
- NIE PATRZ PSU PROSTO W OCZY,
JEŚLI PIES CIĘ ZAATAKUJE PRZYJMIJ POSTAWĘ ,,ŻÓŁWIKA", CHROŃ GŁOWĘ I SZYJĘ
- NIEZNAJOME PSY MOŻNA GŁASKAĆ TYLKO ZA ZGODĄ WŁAŚCICIELA
- NIGDY NIE DOTYKAJ NIEZNAJOMEGO PSA PRZEZ OGRODZENIE
- NIE UCIEKAJ, NIE BIEGAJ,
- JEŚLI MOŻESZ IDŹ SPOKOJNIE, POWOLI, SPRÓBUJ WEZWAĆ POMOC,
- NIE PATRZ PSU PROSTO W OCZY,
JEŚLI PIES CIĘ ZAATAKUJE PRZYJMIJ POSTAWĘ ,,ŻÓŁWIKA", CHROŃ GŁOWĘ I SZYJĘ
A teraz trochę zabawy- krzyżówki
A teraz praca plastyczna-,, Moje zwierzątko". z dowolnego materiału wykonajcie zwierzatko, oto kilka przykładów.
Zadania w kartach pracy
6-latki-KP4 str37a i 37b
5-latki-KP4 str.32 i 29b
4-latki-KP2 str.45
Miłej pracy i zabawy. Pozdrawiam Pani Hania
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz